2018 (November) Geslaagde verenigingsvlechtdag in Odijk

Op 11 november is het een gezellige heggenvlechtersdrukte aan de Weteringsdijk 6 in Odijk. De Vereniging voor Heggenvlechten organiseert deze vlechtdag in samenwerking met Walter Jaaltink, landschap coördinator van Kromme Rijnlandschap.
De koffie & thee, aangekleed met appelkanjers als lokale lekkernij uit Ruurlo, leggen een stevige basis om buiten aan de slag te gaan.
Het strijdtoneel is een meidoornhaag die al eerder is gevlochten, maar daarna vele jaren met rust is gelaten. De haag heeft het erg naar zijn zin gehad en is naar alle kanten flink uitgegroeid. Kortom, het wordt weer een stevige uitdaging.

Hoewel het weer soms boosaardige vergezichten laat zien, blijft het toch droog en is het een prima dag om je in het zweet te werken.
De meidoornhaag deskundig leggen is een serieuze aangelegenheid, die tegelijkertijd ook gezellig mag zijn. Er is vandaag zelfs een jury vanuit het Gilde van heggenvlechters: Lex Roeleveld en Louis Domans. Zij volgen gedurende de hele dag enkele heggenvlechters nauwlettend bij het afleggen van een Proeve van bekwaamheid om lid te worden van het gilde.

Tijdens de goedverzorgde lunch, gaat Wim Vanweersch met zijn uitstekende presentatie Ecologie van de heg uitgebreid in op het belang van een heg en in het verlengde hiervan het heggenvlechten.

Eind van de middag wordt de vlechtdag afgesloten met een versnapering en kunnen we genieten van het fraaie eindresultaat, dat met de opgedane kennis vanuit Ecologie van de heg nog een extra dimensie heeft gekregen. Louis Dolmans licht de individuele juryrapporten voor de afgelegde Proeve van bekwaamheid nog toe en heet drie nieuwe leden welkom in het Gilde van heggenvlechters.

De volgende verenigingsvlechtdag is alweer ingepland: 24 februari 2019.
Houdt deze dag alvast gereserveerd in je agenda.
Nadere informatie volgt nog en zal zo spoedig mogelijk op de website van de vereniging worden gepubliceerd.

2018 (Najaar) Nieuw vlechtseizoen in aantocht

Met een nieuw vlechtseizoen in aantocht wil het bestuur van de vereniging een tweetal activiteiten plannen voor haar leden op nader te bepalen data, één in november en een andere later deze winter.

De opzet is om op die dag weer gezamenlijk te vlechten, ervaring en kunde uit te wisselen in combinatie met een lunch en een aantrekkelijke lezing of korte workshop, natuurlijk betrekking hebbende op het heggenvlechten.
Nadere informatie hierover zoals data en locatie volgen op korte termijn op deze site.
Leden van de vereniging krijgen tijdig bericht via e-mail.

Ben je geïnteresseerd om ook te komen op deze dag en ben je nog geen lid van de vereniging neem dan contact op met Peter Ceelen of Hans van Berlo, email: info@verenigingvoorheggenvlechten.nl

Aanmelden om lid te worden kan ook via deze website.

Tot ziens in november!

2018 Heggenvlechten voor leden

Zoals al eerder bekend gemaakt organiseert de vereniging op zondag 4 februari in Bemmel een vlechtdag en ledenvergadering. Naast het vergaderen zal het vlechten een belangrijke plek innemen. Dus neem gereedschap etc. mee!

Adres: De Veldschuur te Bemmel, parkeren aan de Sportlaan ter hoogte van nr 1K (einde vd straat) Schuur open vanaf 9.00 uur
Ledenvergadering: 09.30 – 11.30 uur
Vlechten: 11.30 – 16.00 op Landgoed Doornik bij Louis Dolmans
Vlechtstijl: “Staken stijl”.
Gereedschap: Neem je eigen gereedschap mee.

Voor koffie, thee en een uitgebreide lunch wordt gezorgd!

“Helemaal happy tussen de heggen…”

Artikel in Trouw dd 27-1-2018

Kampioenschap Heggenvlechten voor ons Erfgoed 2017 – Vorden

Het vierde kampioenschap Heggenvlechten voor ons erfgoed vond plaats op zondag 19 november 2017 in Vorden op Groot Windenburg, het biologisch veehouderijbedrijf van Ria Fokkink.

Kampioenschap Heggenvlechten voor ons Erfgoed 2017 – Heerde

Op 14 januari 2017 vond voor de 3e keer het kampioenschap Heggenvlechten voor ons erfgoed plaats. Het kampioenschap werd georganiseerd op landgoed Bonenburg in Heerde. Landgoed Bonenburg is het landgoed met de grootste lengte aan gevlochten heggen in Nederland. Sinds 2002 worden er elk jaar heggen op het landgoed gevlochten en nieuwe heggen aangeplant. Een prachtige locatie voor zowel deelnemers als bezoekers.

Heggenvlechten voor ons erfgoed is een uitnodiging aan de meest ervaren heggenvlechters om hun kwaliteiten te tonen. Deelnemers hebben de keuze uit 3 vlechtstijlen. De professionele jury beoordeelt alle vlechtstijlen volgens een en dezelfde set criteria. De gemeente Heerde heeft het evenement van harte gesteund en met steun van lokale organisaties en het landgoed werd het kampioenschap een groot succes. Winnaars dit jaar waren Martijn en Luke Schippers uit Harmelen (Utr).

Artikelen:
Artikel 1 Noord-Veluwe
Artikel 2 ….
Artikel 3 ….

National Hedgelaying Championship 2016 – Aldford

In oktober 2016 werd alweer het 38e Engelse National Hedgelaying Championship georganiseerd. In het plaatsje Aldford in de buurt van Chester op Aldford Hall Farm, dat iets ten zuiden ligt van Liverpool tegen de grens van Wales in een prachtige omgeving.
Gewapend met billhooks, bijlen en motorzaag gingen onze bestuursleden Peter Ceelen en Hans van Berlo de strijd aan in de open klasse van de South of England style. Zij werden aangemoedigd en gecoached i ( ja Robert, coaching!, je leest het goed…) door Louis Dolmans, Maja Kooistra en Robert Ceelen onze coach.
Dat dit naderhand de zwaarste klasse bleek te zijn hebben ze geweten. In een schitterende sfeer en ondergebracht in een groot hotel met 125 vlechters, waaronder de beste beroepsvlechters van Engeland, hebben ze genoten van een prachtig evenement.
De opdracht was om op zaterdag 22 oktober solo 10 yards te vlechten in de stijl van jouw klasse, en dat binnen vijf uur!
Het was een behoorlijk zware heg, soms zwaar overgroeid met bramen, maar ook met oude vlechtsporen hetgeen het vlechten wel heel bijzonder maakte.
Dat onze bestuursleden niet op een podiumplek belandden, is misschien geen schande tussen alle beroepsvlechters, maar ze hebben zich van hun beste kant laten zien. Vooral Peter had een mooie heg afgeleverd, de heg van Hans was op een haar (struik) na niet klaar, maar wil de heg volgend jaar graag afmaken…
Een uitvoerige prijsuitreiking volgde met de meest uiteenlopende prijzen die je maar kunt bedenken.
Over-all kampioen is Alan Ashby geworden die meedeed in de Midland Veteran klasse.

Na het kampioenschap werd ’s avonds in het hotel genoten van het geweldige hedgelayers-dinner met onderling uitwisselen van indrukken, ervaringen en sterke verhalen….. kortom alles liep met (de nodige wijn en bier) zeer gesmeerd!
Van Engelse zijde werd heel positief gereageerd op deelname uit het buitenland, en wij waren aangenaam verrast met zoveel belangstelling en gastvrijheid. Men komt graag met een delegatie vanuit Engeland in maart weer naar Nederland!

Heggenvlechten voor ons Erfgoed 2016 – Kromme Rijnstreek, Wijk bij Duurstede

Artikel 1 Wijkse Courant